شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر/ مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر در نشست خبری:
فکرشهز: طرح‌های مطالعاتی مختلف در استان بوشهر در حال تحقیقات است/ عدد بالایی چاه غیر مجاز داریم/ متاسفانه هیچکدام از شهرداری های استان بوشهر از پساب استفاده نمی کنند/ نخلستان هایی را که خارج از شبکه کاشته شود نمی توانیم آب رسانی کنیم و تعداد نخل هایی که آب می دهیم شمارش شده و مشخص است...
کد خبر: ۱۴۱۶۷۶
يکشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۸

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر گفت: تمامی دشت های استان بوشهر از نظر کیفیت کاهش پیدا کرده و سالانه شاهد افت منابع آبی هستیم.

سالانه شاهد افت منابع آبی هستیم/ تمامی دشت های استان بوشهر از نظر کیفیت کاهش پیدا کرده

به گزارش «فکرشهر»، «علی محمدی»، در نشست خبری که امروز ۴ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهارداشت:  تمامی دشت های استان بوشهر از نظر کیفیت کاهش پیدا کرده و سالانه شاهد افت منابع آبی هستیم؛ به طور مثال، در «طلحه» این قدر منابع آبی پایین رفته که شاهد فرونشست زمین هستیم یا در «دهرود»، منابع آبی از بین رفته و همه چاه ها خشک شده اند.

وی افزود: تنها ۵ درصد از منابع آبی ما، ای سی کمتر از ۳۰۰۰ دارند و شرایط خوبی از نظر کیفی را شاهد نیستیم.

در شهرستان دشتستان فرونشست هایی شروع شده و سرعت آن نگران کننده است

او همچنین گفت: در بحث فرونشست، در استان بوشهر، در بخش های دهرود، طلحه، شاهیجان و دالکی که همگی در شهرستان دشتستان هستند، فرونشست هایی شروع شده و سرعت آن نگران کننده است و از این بابت دغدغه مندیم و اگر اتفاقی بیفتد، دیگر هیچ راهی برای استفاده از منابع آبی آن منطقه نداریم.

مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر، با اشاره به مهار آب های سطحی استان، گفت: مهار آب های سطحی از کارهای خوب است و ۲۷۰۰ میلیارد مترمکعب یه طور میانگین روان آب در سال داریم و همتی شد توسط همه مسوولین تا مهار این آب ها صورت گیرد و همه این ها به منابع آبی استان کمک می‌کند.

محمدی، درباره سد های استان نیز بیان داشت: میزان آب ذخیره‌سازی شده در کل سد‌های استان در سال آبی گذشته ۳۴۲ میلیون مترمکعب بود که با افزایش ۲۱ درصدی بارش‌ها این ذخیره امروز به ۴۸۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

وی افزود: در رابطه با بهره برداری از سد رییسعلی دلواری، کارهای بازدارنده انجام شد و در سال آبی گذشته، تامین ۳۰۰۰ هکتار آب برای کشت گندم که استراتژیک و مورد تاکید استاندار بود، انجام گرفت. همچنین امسال، برای نخستین بار میزان پرشدگی و ذخیره آب سد رییسعلی به عنوان بزرگ ترین سد مخزنی وارد مدار بهره‌برداری در استان از ۵۰ به ۷۲ درصد رسیده است.

سد خاییز در حال آبگیری است و به زودی آب آن را برای آبیاری نخیلات آزاد خواهیم کرد

علی محمدی ادامه داد: با حمایت های استاندار و سایر مسوولین، سدهای باغان و اخند در سال جاری آبگیری شدند و سد دالکی که خواسته دیرینه دشتستان است و به اشتغال پایدار و کشاورزی کمک می‌کند، در حال انجام است و از سال گذشته در حال فعالیت است و پیشرفت خوبی دارد وامیدواریم بتوانیم آن را به آبگیری در امسال یا نهایتا سال آینده برسانیم.

او همچنین گفت: سال گذشته میزان آب سد رببسعلی دلواری زیر ۵۰ درصد بود، اما بیش از ۳۵ میلیون مترمکعب رهاسازی برای تالاب ها انجام شد.

علی محمدی با بیان این که «احداث سد دشت پلنگ نیز در حال انجام است»، افزود: سد خاییز نیز در حال ساخت و آبگیری است و به زودی آب آن را برای آبیاری نخیلات آزاد خواهیم کرد و سد باهوش نیز طی ۳ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

طرح‌های مطالعاتی مختلف در استان بوشهر در حال تحقیقات است

مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر همچنین گفت: طرح‌های مطالعاتی مختلفی نیز در حال تحقیقات است که دو مورد آن در بخش شبانکاره شهرستان دشتستان است و همچنین مطالعات سد دهرود در این شهرستان انجام شده و منتظر مجوزهای ماده ۲۳ آن هستیم و به محض صادر شدن موافقت نامه، سریعا پیمانکار آن انتخاب شده و سعی می‌کنیم امسال این سد اجرایی شود.

وی اضافه کرد: برنامه های مختلفی داریم اما نمی توانیم ۲/۷ میلیارد مترمکعب آب را ذخیره کنیم و باید سهم تالاب ها و دریا و سایر موارد را هم بدهیم و نهایتا با تکمیل همه پروژه ها، می توانیم حدود ۱/۵ میلیارد مترمکعب آن را ذخیره سازی کنیم.

عدد بالایی چاه غیر مجاز داریم

محمدی گفت: مجموع چاه هایی که در استان داریم نزدیک به ۳۵۰۰ چاه است که مجاز هستند و پس از سال ۸۵ به بعد چاه های غیرمجازی حفر شده و ما عدد بالایی داریم و سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ چاه را پر می‌کنیم اما چاه های جدیدی نیز در حال حفر هستند که کار را مشکل می‌کند و بحث پلیس آب اگر اتفاق بیفتد، در سطح کشور کمک بسیار خوبی خواهد کرد.

وی ادامه داد: حفاظت از رودخانه ها نیز از وظایف ما است و سال گذشته حدود ۳۵ هکتار بازگشایی داشتیم که از سال ۹۸ حدودا ۱۵۰ هکتار است و اکثرا نیز در محدوده شهری است و تخریب و آزادسازی آن بسیار سخت است و تعرضات به بستر رودخانه ها در سیلاب های سال های گذشته مشکلات فراوانی خصوصا در دشتستان ایجاد کرد و فرمانداری ها و عوامل قضایی و اجرایی کمک کردند تا این آزادسازی بستر روزدخانه ها انجام شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر گفت: در خطوط انتقال آب، درصد پرتی بسیار کم است و از میانگین استاندارد جهانی آن که ۱۵ درصد است نیز کمتر است.

متاسفانه هیچکدام از شهرداری های استان بوشهر از پساب استفاده نمی کنند

علی محمدی درباره استفاده از پساب ها و فاضلاب ها نیز اظهارداشت: متاسفانه هیچکدام از شهرداری های استان بوشهر از پساب استفاده نمی کنند، هر چند تنها ۳ شهر بوشهر، گناوه و دیلم هستند که سیستم جمع آوری پساب را دارند اما آنها نیز هیچ استفاده ای از این آب ها که مجموع آنها حدود ۲۰ میلیون مترمکعب است، نمی کنند.

نخلستان هایی را که خارج از شبکه کاشته شود نمی توانیم آب رسانی کنیم و تعداد نخل هایی که آب می دهیم شمارش شده و مشخص است

وی درباره طرح نخلستان نیز گفت: طرح نخلستان، از مصوبات سفر اول رییس جمهور بود که در ۲۴۰۰ هکتار در سعدآباد، در ایستگاه پمپاژ، کار ما بود که به بهره برداری رسید و در بخش آبپخش نیز کارهایی انجام شده و شیوه کار در حال تغییر است.

محمدی درباره بازشماری نخیلات نیز بیان داشت: بازشماری نخیلات در تنگستان انجام شده و در شبکه دالکی نیز امسال انجام خواهد شد. در آبپخش نیز چند سال پیش انجام شد.

وی اضافه کرد: نخلستان هایی را که خارج از شبکه کاشته شود نمی توانیم آب رسانی کنیم و تعداد نخل هایی که آب می دهیم شمارش شده و مشخص است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر